Putins strategi går ut på att sprida rädsla

2014-03-29, kl 03:00 DN 2014-03-29. I nya ”Ord kan krossa betong” berättar Masha Gessen historien bakom Pussy Riots aktioner. Egentligen hade hon planerat att följa upp succéboken om Putin med en bok om hans nedgång och fall. Men så föll han inte.

Iklädda färgglada rånarluvor ställde sig punkkollektivet Pussy Riot för drygt två år sedan framför den guldornamenterade ikonostasen vid främre altaret i Frälsarkatedralen i Moskva och sjöng:

”Jungfru Maria, Guds moder, fräls oss från Putin/…/Gay pride har skickats till Sibirien, slagna i bojor/KGB-chefen, helgonens helgon/leder dem till häktet under sträng bevakning/för att de inte ska kränka gudomen/…/Skit, skit, helig skit.”

För Masha Gessen är det här det ögonblick då Putin förvandlas till en mycket strängare härskare än tidigare. Då repressionen i landet växer till en ny nivå.

Pussy Riot sjöng för att protestera mot den oheliga allians de uppfattade att den ryskortodoxa kyrkan ingått med Vladimir Putin inför hans återkomst som Rysslands president. Mot att de uppmanat sina troende att inte delta i de massprotester mot valfusk som ägde rum i hela landet.

Som vanligt spreds filmen som dokumenterade aktionen snabbt via sociala medier. Men det hände också något ovanligt. Tre av bandmedlemmarna greps av polis och åtalades för att motiverade av hat mot de ryskortodoxa troende ha genomfört förargelseväckande aktioner för att störa samhällsordningen.

– När Pussy Riot gjorde sin aktion i Frälsarkatedralen satt inga ryssar i fängelse till följd av fredliga demonstrationer, konstaterar Gessen. De trodde aldrig att de riskerade att hamna i fängelse för det de gjorde. De var studenter som gjorde en politisk protestaktion.

En Kafkaartad rättegång tar vid, som boken beskriver i detalj. Dag efter dag av vittnesmål från ryskortodoxa troende som känt sig religiöst kränkta eller hamnat i chocktillstånd av att fyra studenter sjungit en politisk protestsång och spelat elgitarr.

På sista dagen är det de åtalades tur att säga sitt och Masha Gessen återger deras slutpläderingar i sin helhet.

Nadezjda Tolokonnikova: ”För varje dag som går blir det alltmer uppenbart för folk att om det politiska systemet uppbådar alla krafter mot tre flickor som tillbringade knappt trettio sekunder med att framträda i Frälsarkatedralen, betyder det bara att man i det politiska systemet är rädd för sanningen, rädd för den uppriktighet och rättframhet vi uttrycker/…/I likhet med Solzjenitsyn tror jag när allt kommer omkring att ord kan krossa betong.”

– Citatet om ordens makt är både fint och fruktansvärt. Nadezjda tror liksom Solzjenitsyn på orden, men de fungerade lika lite för femtio år sedan som nu.

De två Pussy Riot-medlemmarna Nadezjda Tolokonnikova och Maria Aljochina döms till vardera två år i ryska fångläger. Den tredje åtalade, Jekaterina Samutsevitj, frikänns då man inte kan bevisa att hon var i katedralen.

– Om man ser Pussy Riots konstverk som att det börjar i Frälsarkatedralen och fortsätter till och med slutpläderingarna i rätten, så har de lyckats med allt det som kännetecknar stor konst. Den utmanar människor. Den förändrar vår syn på samhället. Den förser oss med bilder som hjälper oss att förstå vår verklighet på ett nytt sätt.

– Nadezjda skriver ett brev från fängelset som utgör något av det viktigaste som någonsin skrivits om ryska fångläger, fortsätter hon.

Boken återger brevet i sin helhet, beskriver sjutton timmar långa arbetsdagar, kvinnor som får arbeta nakna som bestraffning, hur åttahundra fångar skickas att tvätta sig i fem tvättställ, om dödsmisshandel som får namnet stroke i journalerna. Masha Gessen liknar effekten av Pussy Riots verk med Alexander Solzjenitsyns roman ”En dag i Ivan Denisovitjs liv”.

– Alla visste att fånglägren fanns. Men de fattade först med hans skildring. Så fungerar Nadjas brev från fånglägret också. Efter dem har Putin inget försvar.

Det är svårt att förstå den verklighet Masha Gessen beskriver, bilden av ett Ryssland som har yttrandefrihet och censur, demokrati och diktatur, på en gång. Hur kan den Kafkaartade rättegången mot Pussy Riot pågå samtidigt som Madonna står på scen i Moskva och drar ner jackan över sin nakna rygg som dekorerats med deras namn?

– Men det är inte en tudelad bild längre, säger Masha Gessen allvarligt. Jag tror inte att Madonna kan komma tillbaka till Moska igen. På två år har Putin förändrat landet fullständigt.

– Vem som helst kan bli gripen och åtalad, menar hon. Det räcker att ha varit på platsen för en demonstration. Det är en diabolisk strategi som går ut på att det är inte farligt att tillåta att folk lyssnar på BBC eller Madonna så länge man ibland griper någon för att ha gjort det. Man sprider rädsla.

Och nu flyr författare, konstnärer och intellektuella landet för att inte hamna i Kafkaartade rättegångar som Pussy Riots. Själv flyttade Masha Gessen i somras till New York med sin familj efter allvarliga hot som visade att det var ännu farligare att framträda som gayaktivist än att skriva en mycket kritisk bok om presidenten.

Vad tycker Pussy Riot om din berättelse? Har de läst?

– Jag vet faktiskt inte. De har fått boken sedan de släpptes fria, men nu är de är väldigt upptagna av arbete för fångarnas rättigheter.

 

Text: Annika Persson

(c) Annika Persson

 

FAKTA/Masha Gessen

Ålder: 47

Familj: Sambo och tre barn i familjen

Bor: I exil i New York

Yrke: Journalist och författare. Skriver bl a i The Guardian och Vanity Fair.

Aktuell: Med boken om Pussy Riot ”Ord kan krossa cement”. Och som redaktör för antologin ”Gay propaganda: Russian Love Stories”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *