2004-03-07. Vilseledande, säger cellbiologen. Skitsnack, säger näringsexperten. Inspirerande, säger läsarna. Det handlar om Deepak Chopra, guru i den 25-årsjubilerande genren självhjälpsböcker. I maj kommer han till Sverige för att marknadsföra sin nya bok ”Att välja glädjen”.
”Man måste välja här i livet mellan leda och lidande”, sade Madame de Staël en gång. Men nu får vi i stället välja mellan hälsa och glädje. Vårens bokflod bjuder som vanligt en lång rad titlar som ska göra oss lyckliga och friska. På omslagen kupas mjuka händer kring stenar, ägg eller strålande klot. Titlarna refererar till urgamla österländska vishetsläror och religiösa urkunder: ”Din dagliga karma”, ”De nya uppenbarelserna”, ”Sinnets magi”. Andra, som Cheri Huber, går hårdare fram: ”Välj själv, välj livet! Att lida är valfritt”.
Marknaden för självhjälpsböcker är enorm. Titlar som Susanna Ehdins ”Den självläkande människan” och Karen Kingstons ”Rensa i röran med Feng Shui” säljer i hundratusentals exemplar. Genren har vuxit stadigt ända sedan 80-talets början då Wayne W. Dyers ”Älska dig själv” och ”Sikta mot stjärnorna” markerade starten för ett nytt slags läsning.
Visst. Det är lockande att bortse från alla trista strukturproblem, sin låga inkomst, sitt icke gångbara efternamn. ”Lev ett liv som är sagolikare än någon dröm. Låt mig visa dig hur.” Så inleder Deepak Chopra sin nya bok ”Att välja glädjen”. Av de utländska new age-författarna är han den störste. Sedan 1989 har han kommit ut med 20 titlar på svenska.
Deepak Chopra är läkare, född och uppvuxen i Indien, men bor och arbetar numera i Kalifornien. Där driver han Chopra center for well being, ett centra som tar emot folk för kurser i meditiation och självläkande, för yoga och massage. Allt enligt uråldriga ayurvediska metoder, men med modifieringar av doktor Chopra. Här finns också en butik ”för oändliga möjligheter” där man kan köpa te, örter och doftljus.
Nittio procent av sin arbetstid tillbringar Deepak Chopra på resande fot. Varje år ger han ut minst en bok. Sedan reser han jorden runt och talar om den. Tillsammans med gurun Sri Sri Ravi Shankar och Dalai Lama turnerar han också under namnet ”De tre vise männen”. Han säger dock att det bara är kroppen som reser. Själen stannar hemma.
Det var Norstedts förlag som började ge ut hans böcker i Sverige.
_ Deepak sålde inte som väntat, men upplagorna låg ändå på omkring 10 000. Så då fortsatte vi och hoppades på ett genombrott, säger Per Faustino som var med.
Han berättar också att det rådde rätt delade uppfattningar på förlaget om det här var något som passade utgivningsprofilen. Faustino tillhörde Deepak-motståndarna på förlaget och ansåg att innehållet var mumbo-jumbo.
Genombrottet skedde först med ”Vägen till kärleken”, på Bokförlaget Prisma, som nu har sålt upp emot 100 000 exemplar. Böckerna har handlat om allt från Gud och kärleken till hälsa och meditation. Ingredienserna är andlighet, kvantfysik och medicin.
Programledaren Agneta Sjödin är en av dem som fallit för Deepak Chopra.
_ Jag hittade honom när jag letade efter något som skulle hjälpa mot min magkatarr, säger hon.
Av den vanliga sjukvården hade hon fått gastroskopi. Det är det värsta hon har varit med om. Och ett av skolmedicinens konkurrensproblem är förstås att deras behandlingar i jämförelse med alternativmedicinens ofta är påtagligt obehagliga.
Men meditation och sinnesro hjälpte Agneta Sjödin till en glad mage. Och när hon sedan gick på en föreläsning av Chopra bad han att få träffa henne.
_ Han trodde förmodligen att han kunde ha nytta av mig.
Det kunde han. Agneta Sjödin gjorde en dokumentär för TV4 om gurun. Där berättar han att den inre resan måste starta med 20 minuters meditation om dagen, att man frågar sig vem man är, vad man vill och vad som är ens syfte. En av Chopras teser är att nycklarna till kroppens välbefinnande sitter i själen. Med ett upplyst medvetnade höjer man sitt immunförsvar så att bakterier och virus passerar utan att få fäste.
Fast samtidigt påpekar Agneta Sjödin bestämt att hon har sig själv och inte Deepak Chopra att tacka för sitt nya hälsosamma liv.
_ Alla är sin egen guru. Man kan inte lägga ansvaret för sitt liv på någon annan, säger hon
Chopras nya bok handlar om hur vi kan få våra önskningar uppfyllda utan egen ansträngning. Det handlar om allt från lottovinster till nya bilar och fred på jorden. Allt vi behöver är att göra våra intentioner, våra önskningar, synkroniserade med ”det icke-lokala sinnets”, världssjälens, intentioner och med förtroende överlämna dem i universums händer. Sen ska de uppfylla sig själva. Vi behöver bara vara uppmärksamma på tillfälligheternas spel. Men det krävs både att intentionen tjänar hela universum och att man använder rätt teknik.
_ Jag har ingen direkt avsikt med böckerna, säger Deepak Chopra på telefon från Kalifornien. De blir till när jag själv funderar över saker och ting. Jag utforskar medvetandet, som andra utforskar Mount Everest. Att skriva böckerna hjälper mig att tänka.
Deepak Chopra är 57 år. Han tycker att han har fått ut har fått ut vad han ville av sin karriär. Nu vill han istället tjäna världen.
_ Jag vill ägna mig åt konfliktlösning, social rättvisa, miljöfrågor och ekonomisk balans.
Men tycker han då inte det är olämpligt att rekommendera folk att önska saker och försöka komma i kontakt med universella krafter i stället för att agera aktivt? Simone de Beauvoir skrev ju redan på 40-talet att om kvinnor behöver något så är det att lämna sina inre liv och komma ut i den politiska verkligheten.
_ Men jag kan inte tala om för någon vad de behöver, säger gurun. Inte kvinnor, inte någon. Uppenbarligen kommer folk till mig för att de behöver hjälp med sitt inre. Andra kommer inte hit, kanske för att de inte behöver det.
Kommersialismens dilemma. Han säljer den här grejen. Om du vill köpa den är det inte hans fel.
Medan jag pratar med Deepak Chopra grips jag av misstanken att jag ringt fel och hamnat hos Michael Moore.
_ Jag tror att det är väldigt viktigt just nu att se bortom sina personliga mål och bli mer medveten om vad som sker i världen, säger Chopra. Jag bor i ett land som är helt omedvetet om vad som sker utanför våra gränser. Vi har varken någon kulturell eller historisk förståelse för andra kulturer. Vi skapar fiender i hela världen, vi konsumerar 70 procent av jordens tillgångar, vi säger till alla andra att de inte får ha vapen medan vi själva har det största antalet massförstörelsevapen i världen.
Samtidigt tickar bok- och föredragsmaskinen på. Publiken vill ha mer inre harmoni.
Ann Meiss på Axelssons gymnastiska institut har hand om Chopras nordiska föreläsningsturnéer. För dem har han varit en succé från start.
_ Första besöket var 1996. Över 600 personer kom och en del fick sitta på golvet. Redan då var Chopra stor i meditationskretsar.
Vad är det som skiljer Chopras metod från andra metoder?
_ Det är främst mantrana, säger Ann Meiss. Hans metod kallas primordial sound meditation. Primordial sound är det första ljudet i universum. Alla får ett individuellt ljud som ett mantra. För att gå kursen måste man ange exakt födelsedatum, plats och tid. Sen skickas informationen till Chopra center i USA. Sen har de något sätt att ta fram det. Jag tror att de tar fram det på en dator. Men man ska också ha en önskelista med både materiella och andliga önskningar. Om man till exempel önskar sig en bil ska man föreställa sig hur den luktar, hur sätena känns. Sen ska önskningen släppas ut.
Men den etablerade vetenskapen markerar starkt avstånd. Några envisa forskare som brinner för folkbildning försöker förklara för läsarna och publiken att de är vilseledda. Men det är svårt att få utrymme för kritik mot kommersiella succégurus. Det blir så tråkig läsning.
Dan Larhammar är professor i molekylär cellbiologi vid Uppsala Universitet, men han är också ordförande i den svenska skeptikerorganisationen ”Vetenskap och folkbildning” vars uppgift är att granska anmärkningsvärda påståenden och se om det ligger något i dem. Föreningen startade som ett svar på new age-vågen. Larhammar säger att Chopra är urtypen för en flummig new age-person.
_ Chopra sprider bästsäljande böcker med anmärkningsvärda påståenden. Genom att han använder vetenskapliga termer och talar om kvantfysik är det få som kan bemöta det han säger. Han slipper kritik. Men det ligger ingenting i hans teorier, säger Larhammar
Gör det något att han har fel?
_ Ja, folk blir vilseledda.
Chopras mer konkreta hälsoråd passerar inte heller. När hans bok ”Perfekt hälsa” kom ut kommenterades den i Aftonbladet av tre forskare: Stephan Rössner, professor vid överviktsenheten på Huddinge sjukhus, Anna-Karin Lindroos, dietist och forskare vid Göteborgs universitet och Yvonne Linné, läkare och forskare vid överviktsenheten på Huddinge sjukhus.
”Det finns inget stöd för det här. Leta rätt på en vettig kokbok i stället.”
”Det här tror jag inte på. Och varför skulle vissa ”personlighets-typer” inte äta viss sorts mat?”
”Det här är också skitsnack.”
Å andra sidan kanske det inte spelar någon roll om teorin är falsk. De flesta verkar betrakta självhjälpsböcker som harmlös underhållning. Eller som ett smörgåsbord där man kan plocka till sig en uppfattning eller en annan utan något krav på sammanhang eller klarhet. Jag frågar Agneta Sjödin om det har någon betydelse för henne.
_ Nej, egentligen inte, svarar hon. Jag hittar min egen väg. Funkar det så funkar det. Chopra funkar för några, men kanske inte för alla.
Hon blir lite irriterad på att jag kritiserar Deepak Chopra. Det finns väl annat att kritisera i så fall, tycker Sjödin.
Deepak Chopra-läsaren Suncana Smolic, 40, studerar vid KI i Stockholm och lektörsläser den här typen av titlar åt Bokförlaget Forum. Hon tycker inte att det är på sin plats att tala om vetenskap och teoriernas sanningshalt.
– Jag läser hans böcker för att de är närande för själen, inte för att de är vetenskapliga. I en del av sina böcker hänvisar han till den senaste forskningen, och gör en del tolkningar som den akademiska världen kanske inte håller med om. Det där kan jag inte bedöma.
Ändå medger hon att läkartiteln och de vetenskapliga referenserna bidrar till att ge honom tyngd. Att han därigenom inte faller i flumträsket.
Så vilka krav ställer egentligen förlagen på de här böckerna? Tar man de vetenskapliga anspråken på allvar? Bokförlaget Forum ger ut både Deepak Chopra och hans svenska kollega Susanna Ehdin (som efter senaste boken bytt namn till Sanna Ehdin). Som jämförelse kan man ta förlagets klassiker ”Läkarboken”.
_ Vi ställer alltid höga krav, men det beror på vad böckerna innehåller, säger förlagets redaktionschef Viveca Peterson. Läkarboken ger direkta råd när det gäller behandlingar och när man ska söka läkare. Man måste ställa oerhört höga krav på en sådan text. Där har vi ett direkt ansvar. När det gäller Deepak Chopra betraktar inte vi den som en vetenskaplig bok. Och om han har teorier som kan kallas fantasifulla så skadar det inte människor. Men självklart läses också han av kunniga lektörer.
Susanna Ehdins bok ligger närmare Läkarboken. Ehdin ger just hälso- och behandlingsråd. I bästsäljaren ”Den självläkande människan” menar hon bland annat att ålderssjukdomar inte beror på ålder utan på felaktigt leverne och att virus och bakterier inte orsakar sjukdomar, utan att sjukdomarna orsakas av en obalans i kroppens energisystem. Detta har kritiserats hårt av Dan Larhammar som tycker det är oseriöst att boken nu ligger ute på rean utan att man korrigerat allvarliga faktafel som han skrivit till förlaget om.
_ Susanna Ehdin har själv en vetenskaplig bakgrund, säger Viveca Peterson. Vi litar på henne. Den kritik som vi nåtts av har vi vidarebefordrat.
Författaren får själv välja sina faktagranskare.
_ Ja, där litar vi på hennes sakkunskap.
Susanna Ehdin själv menar att Larhammars kritik visar på hans egen okunskap.
_ Du blir inte sjuk enbart av virus, säger hon. Du måste ha en receptor för att viruset ska komma in i cellen. Och du måste ha gynnsamma miljöförhållanden för att bakterier ska växa till sig. Fjällväxter mår inte bra på en skånsk åker. Raps växer inte bra i Norrland. Den vetenskap vi har idag utgår bara från det vi kan mäta med nuvarande apparatur. Innan mikroskopet visste vi inte att vi hade bakterier. Vi måste vara öppna för att det finns saker som vi inte vet något om.
Liksom Chopra driver Ehdin en ”holistisk” syn på hälsa och självförverkligande. Men också hon har börjat lämna kroppen. Hennes senaste bok ”HQ, holistisk intelligens”, inleds med kapitlet ”Vårt tillstånd” som handlar om hur hemskt otäck världen har blivit. Det finns fler sjukdomar än vid andra världskrigets utbrott, konstaterar hon. Det blir fler fattiga, mer och grövre brottslighet, mindre sötvatten, mindre kontakt mellan människor. Susanna Ehdin skriver att ”allt har luckrats upp”, att ”något måste vara galet när det bara blir sämre”.
Det låter mer som rädsla än som upplysning.
När ”Älska dig själv” kom ut i slutet av det politiska sjuttiotalet var titeln en enorm provokation. Var det någon som borde älskas var det de andra, de mer utsatta. Tjugofem år senare är den rådande trenden åter politisk och strukturell. Det ses som en omöjlighet att vara jämställd ensam, att utrota fattigdomen genom meditation eller förbättra miljön genom att synkronisera sina önskningar med världssjälens. Och det verkar som om också guruerna börjar flytta sitt fokus.
Susanna Ehdin föreslår i sin bok ”HQ” ett globalt holistiskt råd för att världen ska sluta bli sämre. Rådet ska bestå av kloka människor som vi andra litar på. Och faktum är att Deepak Chopra nu har bildat ett sådant tillsammans med bland andra Ricky Martin och Costa Ricas före detta president Oscar Arias Sanchez. Alliance For A New Humanity heter organisationen som genom lobbyarbete mot medierna, underhållningsindustrin och reklammarknaden ska sprida holistisk insikt och skapa en bättre värld.
Vad man ska tro? Den som mediterar får se.
(c) Annika Persson
Publicerad i Dagens Nyheter